Sea-Doo RXT iS 255

Artikel - Sea-Doo RXT iS 255



Door kenners wordt vaak gesteld dat een rit op een waterscooter één van de meest indrukwekkende en ultieme ervaringen op het water is. Het varen op een waterscooter brengt echter ook moeilijkheden met zich mee. Iedereen die wel eens op een waterscooter heeft gevaren weet dat zelfs kleine golven het plezier en comfort zeer sterk doen verminderen. Ook het feit dat sommige waterscooters snelheden van meer dan 100 kilometer per uur kunnen behalen, maar geen enkele mogelijkheid tot remmen hebben, zal veel mensen de schrik om het hart doen slaan. Misschien minder bekend, maar zeker voor beginners erg moeilijk is de slechte bestuurbaarheid op lage snelheden en de schakeling waarvoor de bestuurder zijn hand van het stuur moet halen om een flinke hendel te bedienen. Sea Doo claimt met de introductie van de Sea-Doo RXT iS 255 een ware revolutie in de wereld van waterscooters te ontketenen waardoor vele van bovenstaande zaken tot het verleden zullen gaan behoren. Om zelf te kunnen ervaren wat dit allemaal betekent, zijn we door BRP, fabrikant van Sea-Doo uitgenodigd de scooters zelf te varen in het prachtige Pensacola, Florida.

De onthulling van de nieuwe Sea-Doo RXT iS 255 vindt plaats op de militaire luchtmachtbasis van Pensacola. Een unieke locatie voor de presentatie van een uniek nieuw ontworpen waterscooter. Wanneer het doek valt, zien we een waterscooter die op het eerste gezicht niet veel afwijkt van de bestaande modellen. Maar wanneer we goed kijken, vallen toch een aantal zaken op. Zo is de styling agressiever en scherper geworden dan bij eerdere modeljaren van Sea-Doo. Verder valt op dat de scooter niet meer uit één geheel bestaat, maar uit twee delen waarvan het onderste deel wordt gevormd door de romp en het gehele bovenste deel door het zadel, de besturing en de ruimte om de voeten te plaatsen.



Intelligent Suspension (iS)
De nieuwe Sea Doo RXT IS herbergt vele innovaties waarvan het iS systeem waarschijnlijk het meest in het oog springende is. Dankzij het iS systeem is de gehele scooter geveerd waardoor de rit op ruwer water een stuk comfortabeler - en veiliger - zal verlopen. Natuurlijk, in het verleden zijn er waterscooters geweest met een geveerd zadel, maar een systeem waarbij de gehele bovenkant van de waterscooter kan veren, is revolutionair nieuw. Het hart van het systeem wordt gevormd door een veer die elektronisch stugger en soepeler kan worden gemaakt, de volledige invering bedraagt maar liefst 15 cm. Intelligent als het systeem is, wordt rekening gehouden met het gewicht op het zadel. Naar keuze kan een automatische stand worden ingeschakeld of handmatig worden gekozen voor een hardere of zachtere demping. Dit allemaal met een aantal slim geplaatste toetsen vlakbij de handen aan het stuur. Wanneer de motor wordt uitgeschakeld, zakt het systeem naar zijn laagste stand waardoor er meer stabiliteit wordt gecreëerd en traileren makkelijker kan verlopen.

Intelligent Brake/Reverse (iBR)
Sea-Doo introduceert als eerste een remsysteem voor op het water. Het remsysteem is misschien niet eens het meest revolutionaire, maar de manier waarop de bediening van vooruit-neutraal-achteruit verloopt (samenhangend met het remmen) is eigenlijk nog belangrijker en vernieuwender. Het remmen wordt veroorzaakt door een klep die in de stuwstraal wordt geplaatst, waardoor de voortstuwing wordt omgedraaid. Op zich bestond dit systeem al, alleen het was tot nu toe alleen bedoeld om achteruit te kunnen varen. Nu kan de achteruit met een klein handeltje aan het stuur worden bediend tijdens het varen waardoor de achteruit als rem kan fungeren. Wij hebben overigens het gevoel dat het remmen meer wordt veroorzaakt door de klep dan door de omgekeerde waterstraal, maar daarover straks meer.
Het nieuwe systeem brengt een veel makkelijker bediening en gebruiksgemak met zich mee. Wanneer de scooter wordt gestart, staat deze automatisch in zijn neutraal (klep half in de waterstraal), bij gasgeven wordt naar vooruit geschakeld en met het eerder genoemde handeltje kan worden geremd of naar achteruit worden geschakeld.
Uit onze tests blijkt dat het systeem prima werkt, het afremmen van circa 100 kilometer per uur naar 15 kilometer per uur neemt 4 in plaats van 8 seconden in beslag, dit betekent een halvering van de tijd!
Net als in eerdere modeljaren is de RXT IS uitgerust met het VTS systeem. Dankzij dit systeem kan de waterscooter net als een speedboot getrimd worden. Het nieuwe VTS systeem van de RXT is verder verbeterd en biedt nog grotere trimuitslagen dan zijn voorganger.



Intelligent Throttle Control (iTC)
Deze nieuwe waterscooter van Sea Doo is (zoals veel moderne gemotoriseerde objecten) uitgevoerd met een elektronische gasklep zonder directe verbinding met de gashendel. Sea Doo geeft aan dat hiervoor twee redenen zijn: een snellere respons op gasgeven en controle over de hoeveelheid vermogen die de motor genereert tijdens het remmen zodat de scooter niet in de golven duikt. Om eerlijk te zijn, hebben we van het eerste niet veel gemerkt, de scooter reageert goed op het gas, maar niet beter of slechter dan in het verleden. Ook de controle over de hoeveelheid vermogen lijkt niet echt nodig, omdat naar ons gevoel het remmen veel meer wordt veroorzaakt door de weerstand van de klep dan door de omgekeerde waterstraal aangezien er bij achteruit varen wel volgas kan worden gegeven, maar dit niet echt spectaculair krachtig te noemen is.
Het voordeel van de elektronische gasklep is vooral de mogelijkheid om de motor preciezer te laten draaien en een verbeterde brandstofefficiëntie. Dankzij het nieuwe iTC kan de snelheid in kleine stapjes tussen 1 en 7 mijl per uur worden ingesteld. Dit is ideaal voor rustige tochtjes op golvenvrij water of precies manoeuvreren in krappe omstandigheden.
Een tweede voordeel van iTC is de cruise control functie waarmee de juiste snelheid kan worden ingesteld en vastgehouden. Hierdoor kan de bestuurder zich optimaal concentreren op het varen en het water om hem heen. En ook bij wakeboard wedstrijden is een constante snelheid een belangrijke voorwaarde voor succes.

Het IControl systeem omvat tevens een nieuwe lay-out van het cockpitgedeelte waardoor de bestuurder zijn ogen vrijwel niet van het water hoeft af te wenden en alle informatie snel en duidelijk beschikbaar is, waaronder een digitale GPS aanduiding van de snelheid voor een zeer nauwkeurige meting. Om beginnende bestuurders een veilige rit te geven op deze 255 pk sterke machine die bijna 120 kilometer per uur kan behalen, is het befaamde Learning Key systeem verder verfijnd. Het Learning Key systeem zorgt ervoor dat het vermogen van de motor verlaagd kan worden. Dit kan door de eigenaar zelf worden gedaan in verschillende stappen.



S3 romp
Sea-Doo is met de lancering van al deze innovaties niet over een nacht ijs gegaan. Speciaal voor deze lijn van waterscooters is een nieuwe romp ontwikkeld, volgens het pricipe van een ‘stepped hull’. Deze getrapte romp is ruim 20 kilogram lichter en tegelijkertijd sterker en stijver dan zijn voorgangers. Het geheim schuilt in een nieuw bouwproces waarbij gebruik wordt gemaakt van vacuümtechnieken en nieuw ontwikkelde harsen en verstevigingen. Dankzij de vacuümtechniek waarbij de gehele romp in een mal wordt gezogen en daarna uithard, heeft de binnenkant van de romp een ribbelstructuur. Dit is sterk en licht. Een andere belangrijke innovatie is de kleur van het materiaal van de romp dat vanaf nu door en door dezelfde kleur heeft als de toplaag, hierdoor vallen eventuele krassen veel minder op.

Techniek en varen
Het installeren van de vele nieuwe systemen betekende een toename in gewicht. Hierdoor waren de Sea-Doo ingenieurs gedwongen om elders te besparen op gewicht. Deze gewichtsbesparing is gevonden in de lichtere en tegelijkertijd stijvere romp. Deze nieuwe Sea-Doo waterscooter is dan ook iets minder stabiel in vergelijking met zijn voorgangers aangezien de waterscooter onder de waterlijn (romp) lichter is geworden en boven de waterlijn wat zwaarder (het iS systeem). Dit valt echter alleen te merken op lage snelheden en zal voor ervaren bestuurders geen enkel probleem zijn.



Het varen met deze nieuwe waterscooters met Intelligent Suspension is een ware belevenis. Vooral de vaareigenschappen in ruw water zijn sterk verbeterd waardoor met een 30 tot 50 kilometer per uur hogere snelheid kan worden gevaren dan zonder het veersysteem. De ultieme kick van snelheden boven de honderd kilometer per uur en de enorme acceleratie zijn gebleven; het nieuwe remsysteem voegt daar zelfs nog extra plezier aan toe. Het remmen bleek tijdens de proefvaarten niet alleen heel veilig, maar ook nog eens heel leuk. Tijdens het remmen duikt de scooter een beetje en dat kun je zelf natuurlijk versterken waardoor je (afhankelijk van de snelheid en je inspanning) een lekkere spray water of een hele golf over je heen krijgt. Dit zal ongetwijfeld tot nog meer spektakel en kunsten van ervaren bestuurders leiden!



Conclusie
Sea-Doo is wereldwijd marktleider op het gebied van waterscooters. Ook voor de introductie van de nieuwe RXT iS 255 stak Sea-Doo reeds met kop en schouders boven de concurrentie uit wat betreft prestaties en design. Met al deze vernieuwingen is de concurrentie opnieuw meer op achterstand gezet en zal Sea-Doo zijn koppositie waarschijnlijk verder versterken. Overigens is voor de meer op comfort ingestelde gebruiker de GTX Limited iS 255 beschikbaar. Deze is nog rijker en luxueuzer uitgevoerd dan de hierboven omschreven RXT iS255, en heeft bovendien een wat zachter veerkarakter.

www.sea-doo.com

Facebook Comments "Sea-Doo RXT iS 255"




                         My IP