Oudhuyzer 600, Net afgewerkte dieselsloep

Artikel - Oudhuyzer 600, Net afgewerkte dieselsloep



Outboard Center Wilnis is al sinds een jaar of 15 de werf waar Oudhuyzer inboard sloepen vanaf het casco worden gebouwd. Een tegenstelling? Niet echt. In den beginne was de afbouw van luxe dieselsloepen een mooie klus voor de wat stillere tijd in de winter. De boten zijn echter zo’n succes geworden dat naast reparatie en service aan buitenboordmotoren de sloepenverkoop een belangrijke rol speelt in de showroom van OCW.

Oudhuyzersloepen zijn er in een negental modellen. Tot 5,6m zijn het overnaadse sloepen met een buitenboordmotor in de bun, de 600, 620 en 720 zijn volbloed dieselsloepen. De grootste in de vloot is een 780 cabincruiser. We onderwerpen de 600 aan een nadere kennismaking door een tochtje te maken samen met de trotse eigenaar van een zojuist afgeleverd exemplaar.

De boot is verkrijgbaar in diverse kleuren. In crème met een rode kussenset heeft het interieur een wat romantische uitstraling. Bij deze nieuwe 600 is gekozen voor een zwarte romp met antraciet kussens, een grijs dek en eveneens grijze kabelaring. De boot oogt modern maar door de goede afstemming van de kleuren onderling smaakvol zonder steriel te worden. De kabelaring staat er prominent op en wordt ook echt als stootrand gebruikt. Dat prominente komt niet zozeer door de dikte van het touw maar meer door de forse kopleguaan waar deze Oudhuyzer mee is getooid. Het geeft de boot een stoere kop in hip grijs.



De rompvorm is overnaads met een spitsgat. Onderwater een lange kiel die aan de voorzijde niet te diep is gehouden. Het achterschip heeft een fors trimvlak wat door de ronde vorm niet erg opvalt. Als optie kan er een zwemplateau op gemonteerd worden die in dezelfde ronding meeloopt. De schroef draait tussen kiel en RVS roer en wordt door een hak beschermd bij het recreatief vastlopen.
Aan dek vindt je voor en achter een luik met bergruimte voor ankergerei en stootwillen. Het binnenste is afgewerkt met een uitneembare bak zodat kleine spullen niet ongrijpbaar diep opgeborgen zitten. De luiken zelf zijn lekker zwaar zodat ze niet rammelen en afgewerkt met teak. Het dek en gangboorden zijn standaard niet voorzien van een wafelstructuur in de gelcoat of antislipverf. Het kan wel worden afgewerkt met teak. Zonder is echter zeker niet kaal. De gladde gelcoat is makkelijk schoon te houden en blijkt in praktijk niet te glad te zijn om even op te staan om een landvast of anker te pakken. Met wat strijklicht komt bij zo’n liggend glanzend vlak de kwaliteit van het polyesterwerk en de mal onverbiddelijk naar voren. Er is echter geen enkele oneffenheid te bespeuren.

De kuip is zoals een kuip in een sloep bedoeld is. Rondzit voorin en een driepersoonsbank achter de stuurstand. De instap is goed voor elkaar met een ruim bemeten trede waarop antislip teak. Ook de kuipvloer is met houten teakdelen afgewerkt. Onder de banken is in bergruimte voorzien. De zit is goed met een voldoende hoge rug. Ook het uitzicht naar voren blijft bewaard zodra de stuurman op de bank plaatsneemt.



De voortstuwing van de boot wordt verzorgd door een twee-cilinder Vetus. Een betrouwbare diesel die rustig tokkelend zijn werk doet. Dezelfde motor kan 11- of 16PK leveren, al naar gelang de fabrieksafstelling. Een drie-cilinder 25PK past ook onder de kap van een Oudhuyzer 600. Een Pyton stuwdruklager beperkt trillingen van de aandrijving tot een minimum. De motor zit onder een kist in de kuip en is makkelijk te bereiken voor inspectie en onderhoud. Al teveel ruimte neemt het niet in, rondjes lopen in de kuip kan nog steeds. Voor het manoeuvreren op de millimeter is een boegschroef mogelijk.

Varen met de Oudhuyzer levert geen verrassingen op en zo hoort het ook. De boot stuurt gemakkelijk, is stil en doet wat je wilt. Ontspannen varen dus, exact waar een sloep voor bedoeld is. We vragen aan de nieuwe eigenaar wat nu eigenlijk de reden was om voor deze sloep te kiezen. Het antwoord was wel een verrassing. De voornaamste reden was niet zo zeer de boot zelf maar meer het bedrijf achter de Oudhuyzers. Zonder die kop koffie en een vriendelijk hallo terwijl er alleen maar een blikje olie gekocht werd zou het kunnen zijn dat deze verkoop er niet van was gekomen. Natuurlijk moet de boot wel geheel bij de wens passen en speelt bereikbaarheid van een servicepunt ook mee. Voor klantvriendelijkheid in al z’n gedaantes blijkt echter een prominente rol weggelegd.

De Oudhuyzer 600 wordt standaard vaarklaar aangeboden voor 23.900,- Dat is voor dit type schip een scherpe prijs. Shoppen in de optielijst is echter wel verleidelijk. Vooral de uiterlijke verschijning van de boot kun je opwaarderen met een kopleguaan, luxere kussens, cabriokap of meer hout op luiken en dek. In technische zin valt bijvoorbeeld voor een zwaardere motor of een boegschroef te kiezen.



Maten en gewichten:
Lengte 6,00 m
Breedte 2,39 m
Diepgang 0.65 m
Doorvaarthoogte 0.95 m
Gewicht 1160 kg
Tank inhoud ca. 42 liter

Voor meer informatie:
Outboard Center Wilnis
Oudhuyzerweg 45
3648 AA Wilnis
Tel: 0297 - 242 200
Fax: 0297 - 582 053
www.outboardcenterwilnis.nl
Email: [email protected]

Facebook Comments "Oudhuyzer 600, Net afgewerkte dieselsloep"