Corsiva 560 Classic

Artikel - Corsiva 560 Classic



Met de nog steeds groeiende interesse in wonen aan het water is sloepvaren onlosmakelijk verbonden. Niets leuker dan naar de bakker met de boot. De mogelijkheden van een sloep sluiten daar prima op aan. Een klassiek dieselmodel vergt echter al snel een behoorlijke investering. Hier kan een sloep met een buitenboordmotor een goed alternatief zijn. Corsiva brengt al geruime tijd een serie outboardsloepen op de markt waar dit seizoen een nieuwe 560 aan is toegevoegd. Krijgsman Watersport in Assendelft stelde een vaarklaar exemplaar ter beschikking om deze nieuwe loot eens nader te bekijken.

De Corsiva sloepen worden geïmporteerd door Prins Watersport in Amersfoort en gebouwd in Polen. Een landelijke dekking in verkoop en service wordt bereikt via een dealernetwerk. De sloep is opvallend netjes afgewerkt. Met name het polyesterwerk is smetteloos strak en kan zich volledig meten met de kwaliteit van de meer in het westen gelegen botenfabrieken. Sinds 4 jaar zijn de Corsiva’s voor watersporters in Nederland, België en Duitsland beschikbaar. Prins Watersport is om een goede continuïteit te kunnen garanderen mede-eigenaar van de mallen. Ook is de verstandhouding tussen producent en importeur dusdanig dat er volop de ruimte is voor inbreng van goede ideeën of verbeteringen. De boot voelt dan ook aan als een ontwerp waar goed over is nagedacht. Met de komst van de nieuwe 560 zijn er in de sloepenserie van Corsiva 5 modellen. Een 430 als kleinste waar een kabelaring omheen kan en een stuurstand in geplaatst kan worden. De 470 en 550 voegen daar wat extra lengte aan toe. De nieuwe 560 is voornamelijk ontworpen om het gat te dichten tussen de drie kleinere modellen en de 620, het grootste model in de reeks. Het verschil is op papier 60 cm en in praktijk wat minder leefruimte rond de stuurconsole. In beleving van de boot valt het verschil eigenlijk wel mee. Een reden om voor de iets kleinere 560 te kiezen kan gelegen zijn in de lengte van de ligplaats of in het prijsverschil tussen de 560 en 620.
Het is een overnaadse polyester spitsgatsloep met een lengte van 5,60 m. De boot heeft een klassieke uitstraling met een prettig bemeten stuurwiel en een kabelaring rondom. In een kopleguaan is niet voorzien. Onder de kabelaring is een stootlijst geplaatst die als eerste aan de beurt is, zo blijft het touwwerk langer mooi. De geknepen spitsgatkont, behoorlijke zeeg en de uitwaaierende boeg geven de boot een parmantig hoge kop. De breedte op de waterlijn is opmerkelijk smal waarna de boeg en het vrijboord uitwaaieren tot een normale breedte aan dek. Deze Corsiva 560 heeft een witte romp en dek maar alle kleuren zijn leverbaar. Standaard wordt de boot voorzien van teak op de instap. Met de kussenset is het aandeel wit in de kleurstelling aanwezig maar niet storend. De boot ziet er in standaarduitvoering goed gekleed uit. Een buiskap met achtertent is wel een optie. Toch kan wegvaren in een Corsiva zonder de optielijst te moeten aanspreken. Op de motor na is de boot standaard vaarklaar.



De kap geeft zolang de ramen nog niet in een verouderingsproces zijn beland, een prima doorzicht en kan blijven staan tijdens het varen. Ook de hoogte is voor iemand met een normaal postuur voldoende om rechtop te kunnen zitten. Voor de stuurman of -vrouw is een riante zitbank met een extra dik kussen achter de stuurconsole. Voldoende groot voor twee personen maar toch sta je al snel staand te sturen. Met nog wat bewegingsruimte over vinden zes opvarenden gemakkelijk een zitplaats in deze sloep. Onder de banken is in bergruimte voorzien. In de vloer is daarnaast nog een stevig luik opgenomen waaronder de bilge niet alleen goed toegankelijk is voor inspectie maar ook een riante kelderkast biedt. De tent, tafel en lattenbodem voor het zonnedek passen er moeiteloos in. Het vloerluik is van dik polyester, netjes afgewerkt en voorzien van scharnieren, een stel gasveren en een knevelsluiting. Een afwerking die veel verder gaat dan een haastig uitgezaagd plankje onder een stuk tapijt.

In ligplaatsen aan boord is goed voorzien. Met de eerdergenoemde lattenbodem en de tafel is de kuip om te toveren tot een ligweide van formaat. Onder de voorste bank is verder nog ruimte gevonden voor een chemisch toilet. Een bescheiden opstelling die echter op druk binnenwater zonder geschikt eiland in de buurt hogelijk gewaardeerd zou kunnen worden.
Wat mist in de kuip is de motorkist. Ook staat er geen buitenboordmotor achterop, althans, niet in het zicht. De motor zit in een bun. Dat heeft een aantal voordelen. In de kuip ontstaat veel meer leefruimte en wordt de indeling niet gedomineerd door een tafel als motorkist of andersom. Doordat de motor uit het zicht in de bun zit is er in esthetisch opzicht geen verschil meer met een dieselsloep. Motorgeluiden en trillingen zijn tot een minimum gereduceerd. Een moderne buitenboord is al heel erg stil, de omkisting helemaal achterop de boot doet de rest. Daarbij is de Corsiva stevig gebouwd. Ook de luiken zijn van een dikke soort en staan niet te resoneren op het bescheiden rumoer van de 15PK Suzuki. De motor is prima te bereiken. Ook hier is het luik voorzien van gasveren voor een probleemloze bediening van de motorkap. Het gehele middendeel van het achterdek en bank scharnieren naar achteren waarmee de motor aan alle kanten is te bereiken. Ophalen van de motor gaat niet helemaal maar wel voldoende om de schroef minder diep de steken dan de kiel doet. Het strand opvaren is dus geen probleem. Ook kom je met de motor zover mogelijk opgetrokken goed bij de schroef mocht daar wat inzitten. In het motorruim is een handlenspomp ingebouwd en een afvoer van de verbrandingsgassen. Onder de stuurbank is de brandstoftank bereikbaar naast de accu. Er kunnen twee tanks geplaatst worden zodat een lege mee naar huis kan terwijl d boot vaarklaar blijft. Hier is ook een automatische bilgepomp geplaatst zodat regen- en buiswater uit de kuip geloosd worden.



Op het water laat de Corsiva zich kennen als een makkelijk te hanteren allemansvriend, manoeuvreren gaat uiteraard zonder boeg of hekschroef op deze 5,60m lange boot als een zonnetje. Met de wind dwars is achteruit nog steeds prima in te parkeren. Door de lange en relatief diepe kiel onderwater en de smalle breedte op de waterlijn stuurt de boot een mooie bocht zonder als een krab zijwaarts te verlijeren. Een roerstandaanwijzer zit er niet op maar mis je ook niet. Met een CourseKeeper op de staart van de buitenboord reageert de boot lekker vlot op de aanwijzingen van de stuurstand, overcorrigeren blijft uit. Met de set extra roerbladen is ook op lage snelheid nog voldoende roerwerking. De combinatie boot en motor is een prettige. Ergens achterin snort een moderne 4takt op een toerental wat niet teveel brandstof vraagt maar met twee personen aan boord de boot makkelijk op rompsnelheid brengt. Een 10Pk zou dat ook kunnen, een 15PK is het maximaal toegestane vermogen. Ook op snelheid laat de boot zich iedere kant op dirigeren maar gaat rechtuit zodra dat de bedoeling is. De Corsiva laat zich zonder nukken bedienen, een boot waar iedereen direct mee overweg kan.

De Corsiva 620 geeft een aangename en toegankelijke indruk. Het is een overzichtelijke probleemloze en degelijk gebouwde boot voor een tocht in de omgeving. Doorvaarthoogte en diepgang zijn niet echt van belang. Zowel in vaareigenschappen als uitstraling en kwaliteit kan deze sloep zich meten met een dieselvariant. Het grootste voordeel zit daarbij in de prijs. Met motor kost deze sloep ongeveer 18.000,- Dat is ruwweg de helft van een vergelijkbare lengte met een dieselmotor. Op sommige punten zoals motorgeluid en ruimte in de kuip scoort de Corsiva zelfs beter.



Maten en gewichten:
LOA 5,6m.
Breed 2,45m
Vermogen max15PK
Gewicht 750kg
CE C
Voor meer informatie en dealeradressen: www.prinswatersport.nl

Facebook Comments "Corsiva 560 Classic"