Icelander 22

Artikel - Icelander 22


Icelander 22

Door jachthaven Achterbos in Vinkeveen worden sinds enkele jaren Icelandersloepen ge•mporteerd en via een aantal dealers in Nederland op het water gebracht. Zoals de naam al doet vermoeden zijn het stoere zeewaardige sloepen. Een overnaadse spitsgatromp met kabelaring en kopleguaan.
tekst Laurens Koster

Afhankelijk van de uitvoering met teak afgewerkt aan dek en op de kuipvloer. Er zijn momenteel 2 modellen, een 22- en 23 voeter. Het verschil is 50cm in de lengte wat bij de grootste wat meer vloeroppervlak geeft. Verder is er weinig onderscheid. We steken van wal in een rijkelijk aangeklede Icelander 22 op een moderne winterse dag in februari. Onder een blakerende zon waren de trekgaten van de veenplassen op hun mooist.
Het water op
Importeur Bob Brouwer van Jachthaven Achterbos meldde al dat in de overwegingen om met Icelander boten in zee te gaan, de vaareigenschappen doorslaggevend waren. Daar valt niets op af te dingen. De boot versnelt soepel naar de rompsnelheid en blijft lekker stabiel in het spoor. Veel te corrigeren is er niet. In deze icelander is een zwaardere motor ingebouwd die met 30pk redelijk overbemeten is. Standaard is voorzien in een 14pk Lombardini wat al ruim voldoende is om de 1.295kg sloep comfortabel voort te bewegen. Trimvlakken op het roer zorgen met de 30pk versie voor een juiste vertrimming zodat er ondanks de beperking in snelheid van een sloepenromp, toch redelijk snel gevaren kan worden. Achteruit varend toont de Icelander een prettige eigenschap, van een overmatige wielwerking is geen sprake. Al met een klein beetje vaart valt op het roer prima te sturen en parkeer je de boot waar je hem wil hebben. Een boegschroef is dan ook niet nodig. De optielijst voorziet er wel in maar in praktijk wordt deze nauwelijks ingebouwd. Onder water heeft de icelander een lange kiel met een roer erachter. De schroef zit er goed beschermd tussen. Het achterschip is niet alleen maar spits gemaakt maar ook mooi geveegd. Van voor naar achter loopt er daardoor een behoorlijke zeeg die nog wordt versterkt door het aflopende potdeksel op de boeg.

Het interieur
Met het optionele teak op voor- en achterdek en op het potdeksel rond de kuip doet de boot luxe en comfortabel aan. Vertoeven in de ruime kuip is dan ook een aangename bezigheid. Door de stuurstand ver naar achteren te plaatsen is er meer ruimte in het midden van de boot. De motorkist is er nog wel maar Lombardini vraagt voor haar motoren niet veel inbouwruimte. De kap zou eigenlijk een stuk lager kunnen maar in deze maat functioneert ze ook als tafel. In het voorschip is een rondzit opgenomen met een prettige rughoogte en Ðsteun. De standaard buiskap is wat hoger gehouden zodat je er ook met een Hollandse lengtemaat rechtop onder kunt zitten. De kap op misstaat de boot niet, het staat er wel prominent op maar geeft de boot eerder iets stoers. Met een eenvoudige handeling klap je de boel echter net zo makkelijk neer. Midscheeps is aan weerszijden in consoles voorzien die standaard als bergruimte dienen maar waar ook gemakkelijk een koeling, wasbakje of gaspit ingebouwd kan worden. Achterin zit de stuurman op een u-bank achter de stuurstand. Door de kuiprand in het achterschip naar buiten te laten verspringen is er ter plaatse meer breedte gecre‘erd waardoor je nog steeds rond de motor kunt lopen. Onder de banken is flink wat bergruimte te vinden. Voorin vooral voor de kussens en dergelijke. Achterin kun je onder het luik goed bij het stuurwerk komen. De toegang is ook hier onder de bank en blijft droog onder de achtertent. De luiken zijn wat licht en resoneren enigszins op een laag toerental van de nog koude diesel. Met een extra balkje en een stel rubbers is dat op volgende Icelanders inmiddels opgelost. Opvallend solide ziet de waterkering eruit. Er moet toch wel een flinke golf overkomen wil het binnenste hier nat worden.


Compleet en vaarklaar
Icelandersloepen worden compleet en vaarklaar aangeboden. In de zogeheten Comfort uitvoering kun je instappen en wegvaren, tot aan een stootwil is inbegrepen. Met een bijbehorende prijskaart van 26.995,- euro is dat veel boot voor dit bedrag. Kabelaring, complete kap en achtertent, teak op instap, motorkist en rond de kasten, keurig ingebouwde diesel met alle appendages, accu, schakelpaneel, kussenset zit er allemaal bij. Inspraak is daarbij nog steeds mogelijk. De romp is in alle kleuren te verkrijgen. De kussens en de kap zijn daar weer op af te stemmen. Nieuw is dat de kussenset ook in Alcantara verkrijgbaar is voor een zeer geringe meerprijs. Extra luxe is nog mogelijk met een royaal of exellent uitvoering. Er word dan meer teak toegepast zoals op de vloer of het dashboard. Een hoes voor de buiskap, zonnedek en een zwemtrap. Er is veel mogelijk. Een aantal Icelanders zijn in plaats van een afwerking in teak van Flexiteek voorzien. Een milieuvriendelijker alternatief voor deze steeds schaarser wordende houtsoort. Ook is flexiteek schier onverwoestbaar en kun je het met een hogedrukspuit reinigen. Praktisch maar het oogt wel wat steriel.


Andere Icelanders
Zusterschepen van de Icelander liggen in gevorderd stadium op de tekentafel. Voor een 5.40m sloep zijn de eerste opdrachten binnen en nog in ontwikkeling is een 8.35 open en cabinversie. Samen met de eerder genoemde Icelander 23 vormen de boten een familie met een eigen gezicht. In de vele mogelijkheden die de sloepenmarkt biedt is dit al een aansprekende prestatie op zich. De scherpe standaardprijs, degelijke bouw in combinatie met een keurige afwerking zou daar wel eens aan ten grondslag kunnen liggen.

Maten en gewichten Icelander 22

LOA 6,50m
Breedte 2,49m
Diepgang 0,60m
Doorvaarthoogte 1,00m
Waterverplaatsing 1295kg
Motor Lombardini 2cyl. 14pk
Voor meer informatie:
Jachthaven Achterbos
Achterbos 22b
3645 CD Vinkeveen
Tel. 0297 212260 [email protected] www.achterbos.com

Facebook Comments "Icelander 22"