Uit ViaBoten Januari 2008
Viaboten 2008, editie januari, Boten.nl, magazine Verder in deze editie:

Belgian Boat Show
Boot Expo
Droomjacht: Dalla Pieta
Dehler 34
Een boot poetsen
Jachthaven Het Leuken
Koken aan boord
Marine Equipement Trade Show
Nautica Finance


Artikel - Een boot poetsen




Een veelvoorkomend onderdeel in het jaarlijks terugkerend bootonderhoud is een stevig rondje poetsen. Vanzelfsprekend bij polyester boten maar ook een geschilderd oppervlak blijft langer mooi zodra het tegen weersinvloeden wordt beschermd. Het is niet ieders genoegen om de kostbare vrije tijd aan deze klus te besteden. Toch is er vandaag een veelheid aan middelen verkrijgbaar om het leven van de poetser zo aangenaam mogelijk te maken.


Voorbereiding

Ontzand alles eerst, eventueel met een hogedrukreiniger waarbij je beslist niet aan de verleiding moet toegeven teakhout hiermee te ontgroenen. Met een hogedrukreiniger kun je een fraai gelegd teakdek onherstelbaar beschadigen.
Sop daarna alles schoon met een spons of luiwagen en flink wat water. Je kunt hiervoor een boot- of auto shampoo gebruiken die in vele varieteiten verkrijgbaar is. Een lange neus naar de industrie trekken en ouderwetsche groene zeep gebruiken is een andere optie. Gebruik schoon zoet water. Uit de sloot heeft al snel teveel vervuiling in zich.


Cleaner

Een volgende stap is het oppervlak dusdanig reinigen en polijsten tot de originele glans weer terug is. Op een nieuwe boot is dit niet zoveel werk en is het onverstandig met al te grove middelen aan de slag te gaan. Kijk maar in de poetsdoek, er wordt iets van de laklaag of gelcoat afgenomen. Bij slecht schilderwerk of een te dunne gelcoat kun je ook teveel wegnemen en door de laag heen gaan. Cleaneren doe je in gradaties, afhankelijk van de staat van het oppervlak. De mildste vorm is een 2 in 1 middel waar zowel cleaner als wax inzit. Een groot voordeel is dat cleaneren en wax-en in een arbeidsgang gaat. Nadeel is echter wel een wat mindere duurzaamheid van de waxlaag.
Voor het betere polijstwerk zijn er vloeibare en vaste cleaners. Laatstgenoemd zijn het meest abbrassief en eigenlijk alleen geschikt bij achterstallig onderhoud. Zodra een oppervlak dusdanig is verbleekt dat een gewoon middel niet meer helpt kun je nog met schuurpapier aan de gang. Natuurlijk niet die P80 waar je ook de kozijnen thuis mee doet maar waterproof korrel 1200. Na het schuren blijft en een dof oppervlak over wat weer op glans moet worden gepolijst met eerst een grove en daarna een mildere cleaner. Een goede staat van de ondergrond is voor deze werkwijze wel een voorwaarde.


Waxen

Zodra alles er netjes uitziet is een goede waslaag noodzakelijk om de verrichte arbeid te conserveren. Het maakt de glans af, sluit de porien van het oppervlak en laat een vuilafstotende laag achter. Voor hoelang is zowel afhankelijk van het gekozen product als van de manier van verwerken. Een overweging bij de romp is dat je deze alleen op de wal kunt behandelen. Even bijpoetsen in het seizoen is meestal niet goed mogelijk. Een middel wat dan minstens een seizoen blijft zitten is dan wel zo prettig. Dat gaat echter voor het meerendeel van de wassoorten niet echt op. Een gemakkelijk te verwerken vloeibare was is na een maand of drie, vier toch wel verdwenen, dan moet augustus nog beginnen bij een start eind maart. Een duurzame wassoort is meestal vast en daardoor lastiger te verwerken. Een belangrijk bestandsdeel hierin is Carnauba, een plantaardige was afkomstig van de Copernicia Cerifera die in sommige streken van Brazilië groeit. De was wordt op de bladeren van de boom gevormd. Afhankelijk van het zuiveringsproces ontstaan verschillende kwaliteiten. Een aantal hiervan zijn eetbaar terwijl andere alleen voor technische toepassingen geschikt zijn. Carnaubawas is de hardste natuurlijke was die er is. In een bootwas dient het als glansverbeteraar en verduurzamer.  

Op de plank in de watersportwinkel is Dulon een beetje vreemde eend in de bijt. Dit is een 2-component poetsmiddel met een zeer hoge glans en een lange levensduur. Voorbereiding en verwerken vereist echter wel wat meer aandacht. Het oppervlak moet geheel vetvrij zijn en omdat het een 2 component is, ontstaat er een extra arbeidsgang. Component 1 moet worden ingepoetst waarna component 2 daar overheengaat. Dan pas uitpoetsen. Zolang de voorbehandeling klopt blijft een verweerde gelcoat hiermee aanmerkelijk langer op kleur dan met een gewone was. Ook beloopbare delen zoals aan dek houdt het lang netjes. Er vormt zich wel een hard en glad laagje maar dat is met alcohol weer te verwijderen.
Gedurende het seizoen kun je de waslaag onderhouden met een bootshampoo. Daarbij is het niet de bedoeling de aanwezige waslaag weg te nemen dus niet ieder middel is geschikt. Het gekozen merk poetsmiddel heeft doorgaans ook een shampoo in het program, daar kan het in ieder geval mee.


Verkleurde gelcoat

Na een aantal jaren sudderen in de zon blijkt het kleurechte van gelcoat vaak in het geheel niet kleurvast te zijn. Vooral rood en blauw krijgen sneller een bleke waas op de plekken waar het meeste zonlicht opvalt.  De gelcoat vekrijt in de zon en vult hiermee de porien. Dit valt wel weg te poetsen maar komt ook altijd weer terug. Met een kleurhersteller is een prima resultaat te bereiken alleen bij onvoldoende conservering verbleekt het weer met een paar weken. Rond je de werkzaamheden wel goed af met een afdoende waslaag zal het effect in maanden uit te drukken zijn. Als een van de laatste mogelijkheden kun je de verkleuring wegschuren en weer oppolijsten, daarna rest de verfkwast.
Een verkleurde gelcoat doet aan de technische staat van de boot niets af. Je kunt ook de “werkboot-achtige” uitstraling van je vaartuig accepteren en de lollig bedoelde opmerkingen van stuurlui aan de wal voor lief nemen. Dat scheelt een terugkerende schilderbeurt, poetsen want dat heeft toch geen zin en minder zorg bij het kraken van een stootwil. Mooi is alleen anders.


Machinaal of niet

Op de hand poetsen is onvermijdelijk in de hoeken en gaten aan dek. Niet iedere plek is met een machine goed te bereiken. Voor een groter oppervlak is machinaal poetsen een stuk gemakkelijker. Bij de bouwmarkt zijn ze te koop, vrij grote plastic machines met als je geluk hebt een gratis setje poetshoezen. Ze kosten bijna niets maar dan heb je ook niets. Zodra je een beetje druk op het oppervlak zet stopt de draaiende beweging direct en blijft en een bescheiden trillinkje over wat het werk moet doen. Na een dag modderen breekt meestal de plastic as tussen motor en voet met twee delen als gevolg. Beter is een goede excentrische schuurmachine met een poetsschijf erop. Het verwisselen van d schijf is alleen wel wat kostbaarder dan een nieuwe poetsdoek.
De meeste middelen zijn machinaal te verwerken maar niet alle. Een zware rubbing compound kan te taai zijn, de gebruiksaanwijzing geeft uitsluitsel.



Links:
www.seapower.nl
www.starbrite.nl
www.dulon.com
www.3m.nl

Facebook Comments "ViaBoten"


Boten NL ©1999-2014 | Alle rechten voorbehouden. | Deze website is aangesloten bij aanbodnet.nl, Ander aanbod zoeken? Kijk dan snel op aanbodnet.nl