Sea Doo RXP X

Artikel - Sea Doo RXP X



Door kenners wordt vaak gesteld dat een rit op een waterscooter één van de meest indrukwekkende en ultieme ervaringen op het water is. Na een rit op de meest krachtige waterscooter die er momenteel verkrijgbaar is: de 255 pk (!) sterke Sea-Doo RXP-X kunnen we deze stelling niet anders dan onderschrijven.

Voor de impressie met de Sea-Doo RXP-X hebben we als locatie de Oude Maas bij Rhoon gekozen. Hier is volop de ruimte om snel te varen en kunnen we tevens een aantal ‘spetterende’ foto’s maken. Sea-Doo is onderdeel van Bombardier Recreational Products dat onder andere ook Evinrude buitenboordmotoren en Ski-Doo sneeuwscooters produceert.

Het hart van iedere Sea-Doo waterscooter wordt gevormd door een 1494 cc driecilinder viertakt Rotax-motor, in vermogen variërend van 130 t/m 255 pk. ‘Onze’ waterscooters is voorzien van de meest krachtige 255 pk motor. Deze versie is voorzien van een extra grote compressor en externe intercooler om zo’n hoog vermogen te kunnen genereren. Ondanks de grote nadruk op ‘the ultimate ride’ voldoen alle Sea-Doo waterscooters aan de uiterst strenge CARB 3 star-certificering (emissie-eisen) en zijn de waterscooters ook nog eens opmerkelijk stil dankzij het geavanceerde D-SEA-BEL geluidsreductiesysteem. U kunt dus ongestoord van uw wa-terscooter genieten zonder andere watersporters en het milieu tot grote last te zijn. Het gesloten koelsysteem zorgt ervoor dat er geen schadelijk buitenwater door de motor stroomt waardoor de Sea-Doo’s ook nog eens onderhoudsvriendelijk zijn.



De Sea-Doo RXP-X is weliswaar een ranke waterscooter, ontworpen voor hoge snelheden, toch is het niet moeilijk om er op te klimmen zonder direct om te slaan. De waterscooter is uitgevoerd met een besturingssys-teem dat het sturen bij uitgeschakelde en stationair draaiende motor moet vergemakkelijken. Het sturen is inderdaad niet erg moeilijk, maar op lage snelheden wel wat gevoelloos, iets dat drastisch verandert wanneer het gas wordt opengetrokken.

Hoewel iedere Sea-Doo standaard is uitgerust met een zogenoemde learning key waarmee het tempo beperkt kan worden tot 56 of 80 kilo-meter om minder ervaren bestuurders eerst te laten wennen, willen wij na-tuurlijk graag het volle vermogen voelen. Wanneer je de vederlicht te be-dienen vingergashendel lichtjes aanraakt, springt de waterscooter met een adembenemende acceleratie voorruit om binnen 2,9 seconden 90 kilome-ter per uur te bereiken. Om de waterscooter bij hoge snelheden optimaal te kunnen trimmen, is deze uitgerust met een geavanceerd elektronisch trimsysteem (VTS) dat razendsnel reageert en tevens is voorzien van programmeerbare instellingen voor bijvoorbeeld races.
Vanaf snelheden van zo’n 70 kilometer per uur verbazen we ons over een hoog fluitend geluid. Eerst denken we dat dit de compressor is, maar al snel wordt duidelijk dat dit de wind is, die langs de waterscooter blaast. Een duidelijke indicatie dat het motorgeluid inderdaad zeer binnen de perken blijft.
De maximale snelheid die wij hebben bereikt, bedraagt 116 kilometer per uur. Het maakt overigens niet veel uit of je met één of met twee personen aan boord bent, aangezien deze topsnelheid een elektronisch begrensde waarde is. 116 kilometer per uur op een waterscooter van net drie meter lang is overigens meer dan snel genoeg! Ook al denken veel watersporters dat hun boot minimaal 80, 90 of zelfs 100 kilometer per uur loopt, varen de meeste (snelle) speedboten tussen 60 en 75 kilometer per uur en is het slechts aan een zeer select groepje vaartuigen voorbehouden om de grens van 100 kilometer per uur te doorbreken, laat staan om 116 kilometer per uur te varen!



Technische gegevens
Lengte: 307 cm
Breedte: 122 cm
Hoogte: 116 cm
Gewicht: 361 kg
Aantal personen: 1-2
Brandstoftank: 60 liter
Bagageruimte: 40,3 liter
Motor: 255 pk
Cilinderinhoud: 1494 cc
Koeling: Gesloten koelcircuit
Prijs: € 16.790,--
Informatie: www.brp.com

Facebook Comments "Sea Doo RXP X"




                         my-ip